Les persones som duals: la racionalitat i l’instint; el sentiment i el comportament; la realitat i la utopia; la idea i la creença; el bé i el mal; l’individu i el grup social; el seny i la rauxa; l’home i la bèstia.
En el tractat El Príncep, Maquiavel (1469-1527) no és aliè a la doble qualitat que predica del príncep, de l’Estat, i troba en el savi centaure Quiró, preceptor d'herois i guerrers, la mesura de les qualitats desitjables, i a qui considera que les sap manejar perquè està dotat d’una especial naturalesa: meitat home, meitat bèstia.
Maquiavel alliçona el Príncep-Estat,
i declara: Heu de saber que hi ha dues maneres de
combatre: l’una amb les lleis, l’altra amb la força. La primera és pròpia dels
homes, la segona de les bèsties; però com que sovint amb la primera no n’hi ha
prou, convé recórrer a la segona.
No prou satisfet el florentí assenyalant la bèstia com a segona eina del príncep, elegeix quina bèstia li convé, i en troba dues: la guineu i el lleó, i ho raona d’aquesta manera: Tenint el príncep necessitat de saber ser com les bèsties, de totes elles ha de triar entre la guineu i el lleó, perquè el lleó no se sap defensar de les trampes, ni la guineu dels llops. Cal, doncs, ésser guineu per conèixer les trampes, i lleó per espantar els llops. Aquells qui només saben ser lleó, no en saben prou.
No prou satisfet el florentí assenyalant la bèstia com a segona eina del príncep, elegeix quina bèstia li convé, i en troba dues: la guineu i el lleó, i ho raona d’aquesta manera: Tenint el príncep necessitat de saber ser com les bèsties, de totes elles ha de triar entre la guineu i el lleó, perquè el lleó no se sap defensar de les trampes, ni la guineu dels llops. Cal, doncs, ésser guineu per conèixer les trampes, i lleó per espantar els llops. Aquells qui només saben ser lleó, no en saben prou.
L’Estat n’és ben conscient de l’ideari
de Maquiavel. Dicta lleis i normes, permet i prohibeix, però també utilitza l’astúcia
i la força com a estratègies que escapen
del control democràtic. Veiem com l’autoritat de l’Estat, amb el poder del
llop, es pot desentendre sense parpellejar del que va prometre en les campanyes
electorals. Sovint el nou príncep ens menteix, manipula, distorsiona i confon amb un discurs astutament dissenyat, interessat i fal·laç. Quan això succeeix, actua amb la destresa de
la guineu. Aquesta actitud tampoc no es va escapar a Maquiavel, que escriu: Un príncep prudent no pot ni
ha de mantenir la paraula donada quan l’acompliment vagi en contra d’ell i quan
hagin desaparegut els motius que el van obligar a donar-la.
Ara bé, si el Príncep-Estat pot
deixar de complir la paraula, nosaltres, els ciutadans, els nous sobirans, també
podem retirar-li aquesta paraula. I no només això; si les lleis són la mà dreta i l’astúcia
la innoble mà esquerra, tampoc les
lleis -la funció més formal i transparent de l’autoritat- escapen de crítica. Poden
ser justes o injustes, i quan són
injustes, esdevenen il·legítimes. Aleshores,
en qualsevol règim o sistema, cal exercir l’oposició civil i l’objecció, el seu rebuig i desobediència, perquè siguin derogades i deixin
de tenir força d’obligar.
Fem ús de la intrínseca dualitat
de la persona, i si l’Estat, que representa la sobirania del poble organitzada per al bé comú, actua com la bèstia maquiavèl·lica, els ciutadans estem cridats a desvetllar els atributs del centaure Quiró per girar la situació: perquè l’Estat prové de nosaltres, no a l’inrevés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada